Science Inspired

Science Inspired

Trvání projektu: 1. 12. 2018 – 30. 01. 2021

Projekt SCIENCE INSPIRED byl vytvořen, aby ukázal, že science centra jsou skvělá místa, kam můžete vyrazit na svou cestu za poznáním a vědou. Učitelé spolu s popularizátory vědy mohou být výjimečnou inspirací získávání znalostí a dovedností pro mladé lidi.

V tomto projektu 4 science centra spojují svoje síly. Jsou jimi: Experyment Science Centre v Gdyni, PolskoAgóra Science Centre v Debrecenu, MaďarskoVIDA! Science Centre v Brně, Česká Republika a NOESIS Science Centre and Technology Museum v Thessaloniki, Řecko. Projekt byl navržen tak, aby inspiroval učitele stejně jako popularizátory ze science center a žáky a studenty, aby následovali své nadšení pro vědu a poznání.

Výzkumy ukazují, že studentům přírodovědné předměty přijdou zajímavé a slibné, ačkoliv jsou pro ně často také nejtěžší a nejvíce náročné. Náctiletí postrádají zdroje, které by jim umožnily získat znalosti snáze. Abychom jim pomohli, budou v rámci projektu Science Inspired, vytvořeny učiteli a popularizátory nové nástroje, které je budou stimulovat, aby přijali nové výzvy. 

Cíle projektu:

  • Výměna zkušeností mezi učiteli a popularizátory z evropských science center
  • Dodat učitelům odvahu, aby své znalosti sdíleli s ostatními kolegy na škole
  • Spolupráci mezi science centry z Polska, České Republiky, Maďarska a Řecka
  • Inspirovat mladé lidi k vlastní tvorbě přírodovědného obsahu

Během projektu se učitelé a popularizátoři:

  • zúčastní 4 studijních cest v partnerských science centrech
  • vytvořit svoje vlastní přírodovědné popularizační video, v němž mohou vysvětlit zajímavý jev pomocí interaktivních exponátů
  • seznámit se s moderními výukovými metodami jako jsou např. gamifikace, vyprávění příběhů, únikové místnosti, výpočetní technika
  • pochopí potřeby a (de)motivační faktory současných náctiletých, a pokusí se nalézt způsoby naplnění jejich potřeb pomocí metody návrhového přemýšlení (design thinking)
  • vytvoří inovativní výukové metody založené na nových technologiích a herních principech

Žáci a studenti budou:

  • testovat programy a nástroje vytvořené učiteli a popularizátory
  • účastnit se dílen, kde se naučí, jak tvořit poutavá přírodovědně popularizační videa
  • zapojit se do soutěže přírodovědných videí
  • setkat se a diskutovat jejich tvorbu s dalšími týmy z Maďarska, České Republiky, Řecka a Polska

Studijní návštěvy

V rámci projektu Science Inspired jsou od dubna do července 2019 naplánovány 4 studijní návštěvy, každá v jednom z center zapojených do projektu – Experyment Science Centre, Gdynia, VIDA! Science Centre, Brno, Agóra Science Centre, Debrecen, Noesis Science Centre, Thessaloniki.

Hlavním cílem každé studijní návštěvy je představení činnosti centra, setkávání propagátorů vědy a učitelů z různých zemí, sdílení zkušeností, dobré praxe, spolupráce.

Každá skupina z jednotlivé země je složena z 5 zaměstnanců centra a 5 učitelů, kteří se již na začátku projektu zapojili do spolupráce. Účastníci se během každé studijní návštěvy mají možnost seznámit s procesem natáčení krátkých videí a jejich postprodukčního zpracování tak, aby sami byli schopni tuto dovednost využít pro svoje hodiny a žáky.

1. Studijní návštěva
(Experyment Science Centre v Gdyni, Polsko, 1.–5. 4. 2019)

V rámci mezinárodního projektu Science Inspired jsme se vydali do polského města Gdyně. Pořadatelské Science centrum Experyment si pro nás připravilo bohatý třídenní program. Společně s kolegy z Řecka a Maďarska jsme se nejprve seznámili se samotným Science centrem, exponáty a výukovými programy, které centrum nabízí návštěvníkům. Absolvovali jsme přednášky zaměřené na vývoj a dramaturgii her.  Vytvářeli jsme edukační hry s využitím inovačních technologií – Scavanger Hunt games a učili se pracovat s aplikací Action Track.  V týmech jsme natočili, nastříhali a prezentovali edukační video, ve kterém jsme vysvětlili poutavou formou konkrétní jev. K tomu nám pomohly přednášky zaměřené právě na tvorbu videí a recepty a návody, co ke správnému videu patří. Nechyběla také úniková hra, kde jsme šli po stopách agenta a workshop zaměřený na porozumění cílové skupině teenagerů.

První ze studijních návštěv proběhla v polské Gdyni v science centru Experyment v termínu od 1.–5. dubna 2019. Návštěvy se zúčastnilo 20 zástupců science center a 20 učitelů z Polska, Maďarska, Česka a Řecka.

Program studijní návštěvy v Experymentu je k vidění → zde.

Fotogalerii naleznete zde → zde.

2. Studijní návštěva
(VIDA! science centrum, 6.–9. 5. 2019)

Druhá návštěva v rámci projektu Science Inspired se konala od 6. do 9. května u nás, ve VIDA! science centru. Po naší první návštěvě v Experymentu, jsme tentokrát mohli během tří dnů ukázat my, co naše science centrum umí. Hostili jsme 15 zástupců science center a 15 učitelů z Polska, Maďarska a Řecka. Náš tým tvořilo dohromady 15 osob – 7 učitelů a 8 zaměstnanců.

Účastníci si hned na začátku vyzkoušeli expoziční hru Chytřejší než Holmes. V průběhu návštěvy shlédli dvě science show – Detonátor a Mr. Ucho. Zjistili, jak se u nás připravují Vidátoři – absolvovali performerský a herní workshop. Komu to bylo stále málo, mohl večer navštívit VIDA! After Dark, tentokrát s tématem Láska.

Kromě společných aktivit si každý zvolil, které programy si chce u nás vyzkoušet – Na tělo či VIDA! escape game a Srdce na dlani nebo Plazma.

Ve VIDA! escape game bylo potřeba pomocí vyluštění série hádanek a hlavolamů uniknout z tajuplné místnosti. V programu Na tělo se zase zájemci dozvěděli o tajuplné reprodukční soustavě lidského těla. V Srdci na dlani mohl každý poznat anatomii srdce a v Plazmatu jsme se podívali na zoubek čtvrtému skupenství hmoty.

Poslední den jsme se zaměřili na propojení škol a science center – polovina lidí absolvovala ukázkovou hodinu na ZŠ Sirotkova, kde mohli shlédnout jak se poznatky, které si studenti odnesli z VIDA! science centra aplikují ve výuce a zbytek zjistil, jak studenti s pomocí Vidátorů připravili a předvedli pokusy pro své mladší spolužáky v rámci programu Jarmark pokusů projektu VIDA! školám. V rámci netradiční prohlídky historického centra Brna jsme si zahráli městskou šifrovací hru Cryptomania: Bitva o Brno, ta všechny provedla zákoutími, kde během třicetileté války stateční Brňané odolávali Švédské přesile.

Celou návštěvou se prolínalo již druhé vytváření videí na téma popularizace vědy, které bylo zakončeno promítáním u čtvrteční večeře, čímž byla úspěšně ukončena i tato návštěva.

Program s anotací, který jsme připravili → zde.

Fotogalerii naleznete zde → zde.

 2. studijní návštěva ve VIDA!

3. Studijní návštěva
(Agóra Science Centre v Debrecenu, Maďarsko, 24.–28. 6. 2019)

Tři nadupané a horké dny v maďarském Debrecenu: science centrum AGORA, schované uprostřed Botanické zahrady University of Debrecen, hostilo třetí studijní návštěvu projektu Science Inspired, na kterou jsme odjeli 24. a vrátili se 28. července.

Agora je architektonicky zajímavý interiér s velkým přednáškovým sálem, interaktivní zónou s exponáty, akváriem, prostorem pro virtuální realitu, nafukovací planetárium, dílnami a laboratořemi, propojený vysutými lávkami s pozorovatelnou na střeše.

Při úvodní prohlídce jsme se měli možnost podívat do všech prostor a zázemí nepřístupném veřejnosti včetně expozičních dílen, vývojovou místností a prostorem osvětleným jednobarevným světlem, kde barvy mizí.

Měli jsme možnost vyzkoušet program v chemické učebně věnovaný využití solární energie a ukázce toho, jak jednoduše jde filtrovat znečištěná voda. Zažili jsme i nevšední workshop s Legem – naší hlavní motivací bylo naprogramovat neporazitelného robota pro souboj s ostatními, takže učení probíhalo nenásilně a jaksi mimoděk. I účastníci, kteří se s programováním do té doby nesetkali a vlastně z něj měli i obavy, byli do programu vtaženi a překvapeni, jak zajímavá věc to může být.

Edutaineři Agory pro nás nachystali i volitelný program - polovina z nás se šla podívat na Střední uměleckou školu Károly Kóse, druhá polovina mohla otestovat premiéru expoziční hry, ve které jsme po menších týmech pátrali po ukradeném obrazu. Pomocí šifer a interakcí s exponáty v Agoře jsme nakonec ve spolupráci s ostatními obraz našli.

Další oblastí, které jsme se věnovali, byla práce s technologiemi: učili jsme se, jak vytvořit výukové kvízy, zkoušeli jejich různé typy (Quizizz, Quizlet a Kahoot!) a hledali pro ně efektivní využití. A na závěr - stejně jako v Gdyni a v Brně - jsme tvořili krátká výuková videa. Protože šlo o třetí studijní návštěvu, dokázali jsme zužitkovat předchozí zkušenosti s tvorbou videí i jsme si znovu potvrdili, že na vytvoření kvalitního výukového videa, které trvá 1 minutu, je potřeba mnohem víc času než půl dne práce.

Inspirativní, plné sdílení zkušeností mezi jednotlivými účastníky, obohacující.

Program studijní návštěvy v Agóra Science Centre je k vidění → zde.

4. Studijní návštěva
(Noesis Science Centre and Technology Museum v Tessaloniki, Řecko, 1.–5. 7. 2019)

Naše bohužel poslední návštěva projektu Science Inspired se konala v Řeckém science centru a muzeu technologií NOESIS v Soluni.

NOESIS se liší od ostatních center svojí rozlohou – díky tomu, že zde najdeme 4D kino, planetárium, kino IMAX, interaktivní expozici i výstavu aut, starověké řecké technologie, knihovnu a ještě zde najdete volné patro pro putovní expozice, tak si troufám říci, že si každý návštěvník přijde na své.

Tentokrát si nikdo z nás nemusel vybírat, co kdo chce vyzkoušet, protože každý měl možnost dříve či později absolvovat všechny programy.

Vytvářeli jsme své vlastní karetní hry – konkrétně vzali staré známé klasiky a převtělili je do vědeckých verzí, které jsme si pak zahráli. Na workshopu o jednoduchých elektrických obvodech nás nabádali, ať každý přemýšlí sám za sebe a nebojíme se zkoušet, jak co funguje, také jsme si postavili robota, který kreslil.

Absolvovali jsme lekci o dronech, s kterými jsme napřed létali uvnitř místnosti, kde jsme je mohli nejen ovládat, ale i programovat a poté odvážní dobrovolníci dostali do rukou venkovní a o mnoho větší dron, s kterým jsme létali nad NOESIS.

Vyzkoušeli jsme hru, která má za úkol nadchnout teenagery do programování, naučit je myslet logicky, ale i spolupracovat v týmu a využít silných stránek každého jedince. V rámci science show, jsme se podívali, jaké fyzikální a chemické jevy najdeme v kuchyni.

Nakonec, jako již tradičně, jsme si zahráli hru v expozici, avšak tentokrát vytvořenou studenty místní univerzity a vytvářeli popularizační videa s použitím exponátů. Poslední návštěva byla velmi uvolněná a otevřená, všichni jsme se již více znali, a tak i výměna zkušeností a názorů plynula nenásilně a samovolně.

Děkujeme všem z NOESIS za přípravu této báječné a inspirující návštěvy.

Program studijní návštěvy v Agóra Science Centre je k vidění → zde.

 

SETKÁNÍ S UČITELI

Projekt se posunul do další fáze, tzv. vývojové. V této fázi budou edutaineři spolu s některými zapojenými učiteli vyvíjet hru pro využití v expozici, tzv. game-based tour. Pro tyto účely se 24. 9. 2019 sešla pracovní skupina na úvodní informační schůzku, kde se vyjasnily cíle a představy spolupráce. Nyní se menší pracovní skupinky scházejí a vymýšlejí tři hry, které různým způsobem využívají exponáty v expozici.

SDÍLENÍ ZÁŽITKŮ Z CEST

V pondělí 18. 11. 2019 se zaměstnanci VIDA! sešli ke společnému sdílení proběhlých zahraničních cest za posledního půl roku. V rámci tohoto setkání byla i příležitost přiblížit program a průběh třetí a čtvrté studijní návštěvy do partnerských science center v maďarském Deberecenu (Agóra Science centrum) a řecké Soluně (NOÉSIS Science centre) v rámci projektu Science Inspired, které proběhly na konci června a začátkem července. 

 

Tento projekt financuje Evropská Unie v rámci programu Erasmus+.
Trvání projektu: 1. 12. 2018 – 30. 01. 2021

Logo Erasmus+

Aby vám už nikdy nic neuniklo

Vymýšlíme pořád něco nového a vy o tom můžete vědět mezi prvními, stačí tady teď nechat svůj e-mail.

Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů.

VIDA! Program

26272829123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345

Vyhledávání

Zadejte hledný výraz a potvrďte

Možná hledáte